کرسی آزاد اندیشی
بسم الله الرحمن الرحیم
کرمانشاه- دالاهو- برگزاری کرسی آزاد اندیشی
کرسی آزاد اندیشی با موضوع «بررسی ازدواج حضرت خدیجه(سلام الله علیها) با پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)» با همکاری طلاب پایه دوم و نظارت سرکار خانم شیرپور در مدرسه علمیه فاطمه الزهراء (سلام الله علیها) دالاهو برگزار شد.
در این کرسی، عاطفه احمدیان و کلثوم کرمی در جایگاه گروه موافق و فاطمه عبدی و خاطره خلفی در جایگاه گروه مخالف، با حضور خانم رحمانی به عنوان استاد داور، مطالب خود را ارائه نمودند.
در ابتدا استاد داور با معرفی عنوان کرسی و سپس به شخصیت و فضیلت حضرت خدیجه(س) پرداختند. در ادامه، گروه مخالف بیان کردند که حضرت خدیجه قبل از ازدواج با پیامبر اکرم(ص) با دو شخص به نامهای عتیق بن عبدالله مخزومی و ابوهاله تمیمی ازدواج کرده و دارای فرزندانی به نامهای رقیه و زینب بودند. به علاوه ازدواج نکردن شخصی مانند حضرت خدیجه را که از دو ویژگی جمال و ثروت بهره مند بود و دارای خانواده ای بزرگ و با اصل و نسب بود امری غیر ممکن دانستند و افزودند امکان ندارد پدر یا ولی چنین بانویی، وی را بدون همسر گذاشته و در تنهائی زندگی کند. همچنین در رابطه با سن آن حضرت بیان داشتند زمانی که به حضرت فاطمه(س) باردار شد، پنج سال پس از بعثت نبوده و عمر ایشان در آن زمان که 60 سال داشتند امکان باردارشدن وجود نداشت. و شبهات دیگری از این قبیل مطرح کردند.
در مقابل، گروه موافق بیان کردند به اعتقاد برخی از بزرگان شیعه از جمله شیخ طوسی، سید مرتضی، ابوالقاسم کوفی و… این سخنان قابل قبول نیست و ایشان در زمان ازدواج با پیامبر 25 ساله و دوشیزه بودند. دو نفر گفته شده نیز همسران خواهر ایشان و فرزندان هم فرزندان وی بوده اند. با این توضیح که خواهرش با مردی مخزومی که همسر دیگری و دارای دو دختر به نامهای رقیه و زینب بودند ازدواج کرد و بعد از مرگ آنها خواهر حضرت خدیجه این دو دختر را به خانه وی آورد و حضرت نیز سرپرستی آن دو را به عهده گرفت و در دامان حضرت خدیجه و پیامبر اکرم تربیت شدند و به همین جهت آنها را فرزندان ایشان پنداشتند. در پاسخ به شبهه دوم اظهار داشتند: پدر حضرت خدیجه درجنگ فجار کشته شده بود. ولی و سرپرستی غیر از پدر اگر داشته نمی¬تواند وی را مجبور به ازدواج کند و منتظر ماندن بانوئی مثل حضرت خدیجه تا همسری شایسته و در شأن خود باشد امری معقول است. در ادامه در پاسخ به شبهه دیگر گفتند از لحاظ علمی مانعی ندارد زنی در سن 60 سالگی وضع حمل نماید، مخصوصا حضرت خدیجه از زنان قریشی بود که به سلامت جسمانی شهرت دارند به علاوه با توجه به آیه 72 سوره هود که به ساره همسر حضرت ابراهیم(ع) بشارت ولادت اسحاق را می¬دهند، رفع امکان ناپذیری بارداری در سن 60 سالگی را می¬رساند. همچنین تولد حضرت فاطمه(س) از حضرت خدیجه نیز به امر و اراده الهی بوده است و روایتی را بیان کردند که این احتمال را تأیید می¬کرد.
در این کرسی نیز طلاب حاضر به بحث پیرامون موضوع ارائه شده پرداختند.
در پایان این کرسی استاد داور مطالب ارائه شده توسط دو گروه را جمع بندی کرد و گفت حضرت خدیجه(س) قبل از ازدواج با پیامبر اکرم(ص) با هیچ کسی ازدواج نکرده بود و پیامبر اولین و آخرین همسر ایشان می¬باشد. بسیاری از بزرگان و راویان و تاریخ نویسان پیرو مذهب خلفا نمی-خواستند شخصی را بالاتر از عایشه در بین همسران پیامبر معرفی کنند و رسول خدا(ص) همسر باکره ای غیر از عایشه نداشته لذا دست به پاره ای از روایات دروغین و استدلالات باطل زده اند و گفتند که حضرت خدیجه پیش از ازدواج با پیامبر با دو نفر اعرابی ازدواج کرده است. به علاوه سن حضرت نیز هنگام ازدواج 40 سال نبوده است بلکه 25 سال داشته اند. بعضی از علماهای بزرگ اهل سنت همچون بیهقی ایشان را 25ساله می¬دانند. طبق گفته وی وقتی حضرت خدیجه در زمان وفات یعنی سال دهم بعثت، 50 ساله باشند و 15 سال قبل از بعثت ازدواج کرده باشند، با این حساب 25 سال داشتند. بنابر گفته حاکم نیشابوری، ابن عباس، ذهبی، ابن عساکر و… ایشان 28 ساله بودند. پس سن وی 25 یا 28 سال بوده و فاصله ای با سن پیامبر نداشتند. افزون بر آن حضرت خدیجه موحد و تابع شریعت¬ عیسوی بودند و طبق شریعتهای توحیدی ازدواج موحد با کافر و مشرک، حرام و باطل است. در این صورت ازدواج حضرت با عتیق و ابوهاله که دو کافر بت پرست بودند، حرام و امری غیر شرعی است که این خود نافی پاکی و طهارت می باشد.